«Sinnerman»: Το αριστούργημα της Nina Simone

Written by on 01/07/2024

είναι επίκαιρο ακόμα και σήμερα…

 

Το άλμπουμ της Nina Simone, το 1965, Pastel Blues, με ρίζες σε μπλουζ μπαλάντες με διακριτική ενορχήστρωση, είναι μια έντονη αντίθεση από το συναρπαστικό έργο της I Put A Spell On You που κυκλοφόρησε μόλις τέσσερις μήνες πριν. Ο σύντομος και γλυκός δίσκος βρίσκει τη Simone να αντιμετωπίζει τις σκληρές πραγματικότητες της ζωής με την υπογραφή της ειλικρίνειας, όπως ο πόνος της ραγιάς (το “Ain’t No Use” με τη βοήθεια πιάνου) και το διαρκές ζήτημα του ρατσισμού στην Αμερική (το που στοιχειώνει το «Strange Fruit»).

Στο άλμπουμ Pastel Blues, σε μόλις εννέα τραγούδια, ακούμε μια Nina να επιδεικνύει την απαράμιλλη ικανότητά της και να συνδυάζει την ελευθερία με την αφοβία μέσω της αδιαμφισβήτητης συναισθηματικής της παράδοσης, αποδεικνύοντας ότι η βάπτισή της ως «High Priestess of Soul» δεν είναι απλώς κερδισμένη, αλλά ταιριάζει απόλυτα με περισσότερους από έναν τρόπους.

Ενώ μεγάλο μέρος των τραγουδιών στο Pastel Blues είναι ηχητικά υποτονικό, ενώ το 10λεπτο μεγάλο φινάλε του άλμπουμ «Sinnerman» καταδεικνύει τις δυναμικές μουσικές ιδιότητες της Nina Simone σε όλα τα μέτωπα – από την αγάπη της για την ενορχήστρωση μέχρι την ικανότητά της να συνδυάζει καλλιτεχνία και επίγνωση.

 

Το τραγούδι

Το τραγούδι “Sinnerman” είναι παραδοσιακό αφροαμερικανό, πνευματικό εμπνευσμένο από το βιβλίο της Εξόδου. Αφηγείται την ιστορία του ανθρώπου να τρέχει από τον Θεό («το Αρνί») και να εκλιπαρεί για συγχώρεση την Ημέρα της Κρίσης, αν και τελικά ο άνθρωπος δεν μπορεί να ξεφύγει από την οργή του. Η παλαιότερη ηχογράφηση του τραγουδιού έγινε από την Les Baxter Orchestra το 1956. Ο Baxter και ο Will Holt μοιράζονται τους τίτλους σύνθεσης τραγουδιών για το κομμάτι. Μια δυναμική ακουστική κιθάρα και θεατρικά κόρνα παίζουν σε όλη τη διασκευή τους, η οποία περιλαμβάνει και ένα ρεφρέν να τραγουδούν και να μιλούν τους στίχους.

Στις πρώτες μέρες της παράστασης στο Greenwich Village της Νέας Υόρκης, η Nina Simone συχνά έκλεινε τις εμφανίσεις της με το “Sinnerman”. Η τοποθέτηση του τραγουδιού στο setlist της ήταν σκόπιμη. Κατά τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ του Peter Rodis Nina: A Historical Perspective, το είπε ξεκάθαρα: «Θέλω να ταρακουνήσω τους ανθρώπους τόσο άσχημα που όταν φεύγουν από ένα νυχτερινό κέντρο όπου έχω εμφανιστεί, θέλω να είναι κομμάτια».

 

 

Η υποδοχή

Ενώ το “Sinnerman” δεν μπήκε στα chart πριν από δεκαετίες μετά την αρχική του κυκλοφορία, ο αντίκτυπός του έχει αποδείξει ότι η κληρονομιά διαρκεί πολύ περισσότερο από τους αριθμούς. Όπως συμβαίνει με πολλά από τα διαχρονικά κομμάτια της Nina Simone, το “Sinnerman” έχει γίνει δειγματοληψία και αναφορά από μουσικούς καλλιτέχνες σε διάφορα είδη, όπως οι Talib Kweli, Timbaland και Hozier.

Όπως και μεγάλο μέρος του καταλόγου της Simone, το τραγούδι κυκλοφόρησε καθώς το έθνος βρισκόταν σε κίνδυνο. Οι παραλληλισμοί μεταξύ της φυλετικής ανισότητας και της ηθικής αναταραχής του 1965 και του 2020 ήταν οδυνηρά εμφανείς. Η μουσική χρησιμεύει ως καθρέφτης των καιρών και το “Sinnerman” ειδικότερα αναγκάζει τον ακροατή να κοιτάξει τόσο προς τα έξω όσο και προς τα μέσα τον εαυτό του αλλά και την ανθρωπότητα συνολικά. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη μετάνοια για την αμαρτία από την αλλαγή συμπεριφοράς, και ο «Αμαρτωλός» της Nina Simone μας υπενθυμίζει ότι η αλλαγή δεν είναι μόνο σημαντική, αλλά απαραίτητη για να επιδιορθωθούν οι κοινωνικοί, ηθικοί και πολιτικοί δεσμοί που έχουν μαραθεί με την πάροδο του χρόνου.

 

 


Άνοιξη 100.7 Live

Current track

Title

Artist

698 55 70 111

Άνοιξη 100,7 FM

Powered by WpChatPlugins

This website is using cookies to improve the user-friendliness. You agree by using the website further.